Hoe zorg je er voor dat je maximaal resultaat behaald met een influencer marketing campagne? Maak het onderdeel van jouw overall online marketing strategie. Wanneer wij met merken om tafel gaan vragen wij altijd wat zij nog meer aan online marketing activiteiten doen. Een crossmediale aanpak zorgt voor maximaal resultaat. Hoe dat precies werkt? Dat vertellen we je in deze blog.

Traffic retargeten tijdens een influencer marketing campagne
Tijdens een campagne met influencers is de kans vrij groot dat een geïnteresseerde doelgroep jouw website bezoekt of op jouw Instagrampagina terecht komt. Dit verkeer kun je retargeten. Dit houdt in dat je het verkeer dat n.a.v. de campagne met influencers later kunt retargeten via social advertising.
De voordelen van retargeting bij een influencer marketing campagne
- Je blijft top of mind bij een relevante doelgroep
- Je verkrijgt belangrijke data
- Consumenten die niet direct overgaan tot aankoop van jouw dienst of product kunnen later alsnog converteren
Hoe doe je dit?
Je kunt hiervoor werken met een Pixel, deze kun je op de landingspagina plaatsen. Vervolgens houdt Google analytics bij welk verkeer waar vandaan komt.
Op een later moment kun je deze doelgroep retargeten via de ad manager in Facebook (zelfde omgeving voor Instagram). Kies hierbij voor ‘aangepaste doelgroepen’.

In bovenstaand voorbeeld zie je dat wij eerder een pixel hebben aangemaakt voor de Cadeaubox. Consumenten die n.a.v. de gedeelde content van de influencers op de bestelpagina (landingspagina) van de Cadeaubox terecht kwamen hebben we op een later moment geretarget via Facebook en Instagram.
Jouw eigen social kanalen tijdens de campagne
Pas jouw eigen social strategie aan op de influencer marketing campagne. Er komt veel traffic naar jouw eigen social kanalen wanneer je een campagne start met influencers. Dit komt doordat influencers het merk of bedrijf taggen in de content die gedeeld wordt.
Wat wil je dat consumenten van jouw merk of bedrijf zien als ze op jouw social kanalen terecht komen?
Denk bijvoorbeeld aan: een aanbieding, uitleg over een product of dienst, of een relevant content haakje n.a.v. de campagne.
‘Vang’ het verkeer als het ware op en zorg dat consumenten de acties uitvoeren waar jij de voorkeur aan geeft. Leidt ze daar als het ware naar toe (link in bio, check een story, swipe-up etc.)
Voorbeeld: wij hadden tijdens het lanceren van de Cadeaubox een link in bio staan naar de bestelpagina.
Wij zorgden dat de eerste paar posts gingen over de Cadeaubox en de benodigde informatie bevat. Wij wisten namelijk dat er veel consumentenverkeer zou komen i.p.v. bedrijven. Op dat moment was het om die reden relevanter om informatie over de Cadeaubox in de eerste posts te hebben staan i.p.v. content over ons bureau en onze diensten.
Check aankomende marketingactiviteiten
Maak inzichtelijk welke marketing activiteiten je na de influencer campagne start. Hoe kun je deze hierin meenemen?
Stel je lanceert een product of dienst in november, dit breng je via influencer marketing onder de aandacht. De doelstelling is brand awareness en naamsbekendheid.
Je weet ook dat het Q4 is en dat consumenten dan het meest kopen (Feestdagen, Black Friday etc.)
Probeer dan tijdens je campagne met influencers al een link te maken naar de acties die later volgen. Denk bijvoorbeeld aan: een mooie cadeauverpakking of een exclusieve aanbieding. De brand awareness vergroot je via influencers, het aanbod deel je op een later moment in jouw eigen communicatie.
Lees ook: