Een influencer als brandambassador inzetten voor je merk. Wat is de meerwaarde hiervan en wanneer kies je voor je dit type samenwerking? In dit blog geven we antwoord op deze vragen en delen we vier tips om als merk of bedrijf je eigen brandambassadors te vinden.

Wat is een brandambassador?
Wij verstaan onder een een brandambassador het volgende:
Een brandambassador is iemand die zich voor langere tijd aan een merk verbindt en de producten en/of diensten promoot op zijn of haar kanalen/netwerk met als gevolg (of doel) het verhogen van de merkbekendheid of het aanzetten tot aankoop.
In dit blog richten wij ons op influencers, maar een tevreden- en loyale klant kan bijvoorbeeld ook fungeren als brandambassador.
Wat is het verschil tussen een brandambassador en een influencer?
Een influencer heeft veel (online) invloed en een trouwe achterban met volgers. Daarom lenen influencers zich goed voor dit type samenwerking.
Wanneer een influencer jouw product promoot gaat dit in eerste instantie vaak om een eenmalige (betaalde) samenwerking. Een eenmalige samenwerking maakt van de influencer geen brandambassador van jouw merk.
De influencer wordt een brandambassador wanneer:
- De samenwerking over een langere periode loopt (bijvoorbeeld een jaar)
- De influencer zich bewust verbindt aan het merk en aantoont echt fan te zijn (bijv.: #partner #brandambassador)
- De samenwerking in eerst instantie eenmalig was, maar jullie beide zo tevreden zijn, dat jullie besluiten de samenwerking te verlengen
In de sportbranche wordt al veel gebruik gemaakt van dit type samenwerkingen met influencers. Enkele voorbeelden van geslaagde brandambassador samenwerkingen:
Body&Fit shop
Body&Fit shop heeft veel atleten en sporters aan zich verbonden. De influencers ontvangen een unieke kortingscode voor hun volgers en brengen Body&Fit shop regelmatig onder de aandacht via hun kanaal.
Dit bericht bekijken op InstagramEen bericht gedeeld door Lars Tegelaars (@larstegelaars) op
#Anitameisjes
Anita active staat voor functionele sportbeha’s van hoge kwaliteit. Hoe zorg je dat dat deze functionele sportbeha’s onder jongere vrouwen gedragen worden? Zet influencers in als brandambassador en creëer een speciale hashtag. Tijdens events worden de ‘Anitameisjes’ uitgenodigd om de nieuwste sportbeha’s te testen.
Dit bericht bekijken op InstagramEen bericht gedeeld door Joyce 🇳🇱 runwithjoyce.com (@runwithjoy.ce) op
Dit bericht bekijken op InstagramEen bericht gedeeld door Gaby Runs The World (@gaby_runs_the_world) op
De #frontrunners van Asics
Inmiddels een wereldwijde community van Asics, de frontrunners. Ook deze samenwerking begon jaren geleden met de bekende hardloopbloggers en influencers in o.a. Nederland die zich actief verbonden aan dit merk als #frontrunner. Op dit moment kunnen ook consumenten zich aanmelden om frontrunner te worden.
Dit bericht bekijken op InstagramEen bericht gedeeld door ASICS Frontrunner (@asicsfrontrunner) op
Dit bericht bekijken op InstagramEen bericht gedeeld door Chris (@chrisberendse) op
Voordelen van een influencer als brandambassador:
Een influencer als brandambassador is zeer waardevol. De influencer gaat een commitment aan met jouw merk en is bereid zijn of haar volgers daarin mee te nemen. Als de match klopt dan is de samenwerking vaak oprecht en authentiek.
Dit brengt een aantal voordelen met zich mee:
- Positieve dynamiek gedurende samenwerking
Omdat de influencer fan is van jouw merk zal hij of zij ook bereid zijn een stapje harder te lopen of net iets extra’s te doen. Dit zorgt voor een andere dynamiek in de samenwerking. - Geloofwaardiger
Een influencer die al tijden een product gebruikt (zonder promotie of samenwerking) en vervolgens tot brandambassador wordt benoemd, komt geloofwaardiger over op de volgers. De volgers zijn fan van de influencer, de influencer is al tijden zichtbaar fan van het merk, dus zullen volgers de samenwerking als ‘logisch’ ervaren. - Gezicht van het merk
Brandambassadors kunnen jouw merk letterlijk en figuurlijk een ‘gezicht’ geven. Zij geven uitstraling aan je merk en brengen het regelmatig onder de aandacht bij jouw doelgroep. Gebruik dit in je voordeel.
- Mogelijkheid tot opbouwen community
Je kunt starten met één influencer als brandambassador, maar je kunt ook een community opbouwen. Hierdoor kun je uiteindelijk meer impact maken.

Kan iedere influencer brandambassador worden?
Plat gezien wel. Je kunt vanaf de start een samenwerking insteken op een langere samenwerking en zo toewerken naar brandambassadorship.
Op die manier kun je dus van iedere influencer (die oprecht enthousiast is over jouw merk) een brandambassador maken.
In praktijk werkt het echter iets anders. De meerwaarde van een brandambassador gaat pas op wanneer de samenwerking van beide kanten positief uitpakt en voor beide partijen waardevol is.
Waar het contact bij een eenmalige samenwerking redelijk kort is, zal je bij een langere samenwerking ook meer contact hebben en meer moeten investeren in de influencer.
Wil je van een influencer een brandambassador maken?
Houd dan rekening met de volgende punten:
- Check of de influencer past bij jouw merk qua uitstraling en tone of voice
- Check of de influencer geen andere samenwerkingen heeft met concurrerende merken
- Check of de influencer oprecht enthousiast is over jouw merk (dit gaat beter telefonisch of face-to-face dan via e-mail)
- Zorg dat je meerwaarde kunt bieden (welke voordelen heeft het voor de influencer om zichtbaar ambassador te worden van jouw merk?)
Waar vind ik een brandambassador?
Er zijn verschillende manieren om brandambassadors te vinden voor jouw merk:
- Evalueer je huidige samenwerkingen
Een handige manier om potentiele brandambassadors te vinden is door een korte evaluatie te houden met influencers met wie je al samenwerkt. Hoe heeft de influencer de samenwerking ervaren? Zit er wellicht meer in de samenwerking? Hoe staat de influencer tegen over brandambassadorship? Ga het gesprek aan en bekijk samen de mogelijkheden.
- Tags in content
Bekijk de content waarin jouw merk benoemd wordt. Denk bijvoorbeeld aan foto’s waarin jouw merk getagd wordt op Instagram of Facebook.
- Blogs
Stel ‘Google Alerts’ in op jouw merknaam en houd in de gaten in welke blogs of op welke websites jouw merk benoemd wordt.
- Database
Plaats een oproep binnen jouw eigen database, vaak zijn je grootste fans ook trouw in het openen van nieuwsbrieven of via reacties op social media kanalen.
Een gedachte over “De kracht van een influencer als brandambassador voor jouw merk”