Influencer in de spotlight

Interview met influencer Lars Elsjan

Lars Elsjan influencer interview

In dit interview deelt influencer Lars Elsjan zijn persoonlijke ervaringen. Voor de rubriek ‘influencer in de spotlight’ stellen wij vragen over onderwerpen die een influencer bezig houdt. Hoe zorg je voor balans op social media?  Wat maakt een samenwerking met een merk waardevol? Dit heeft als doel om meer openheid, transparantie en begrip te creëren omtrent samenwerkingen tussen influencers & merken. 

Deze week: @Larselsjan (9.804 volgers).
Lars valt in het segment micro-influencer (5.000 tot 50.000 volgers)
en deelt zijn passie voor fitness en reizen op zijn Instagram account @LarsElsjan. 

Hoi Lars, welkom bij influencer in de spotlight! Eerst zetten we een paar feitjes op een rij.
Wie ben je en wat doet je in het dagelijks leven? 

‘Mijn naam is Lars Elsjan. Ik ben 21 jaar oud en woon in Losser (Overijssel). Ik ben een 4ejaars student HBO Commerciële economie aan Saxion in Enschede. In mijn vrije tijd fitness ik 6x per week en besteed ik veel tijd aan het oprichten van mijn eigen onderneming genaamd Prestify. Een online fitness clothing and lifestyle brand.’ 

Waarom ben je begonnen op Instagram?

‘Ik ben begonnen met Instagram in 2017. Mijn eerste post is geplaatst op 3 september 2017. Persoonlijk ben ik redelijk laat begonnen met het creëren van mijn Instagram account. Ik werd er op geattendeerd door mijn zusje en wat vrienden. Toen ik er al snel wat meer tijd in ging stoppen merkte ik dat ik het erg leuk vond om een soort van eigen “blog” bij te houden. 

Je eigen feed zo maken dat je in één oogopslag kan zien waar je je mee bezig houdt en je creativiteit erop los laten. Vanwege het feit dat ik hoofdzakelijk een “fitness/travel” gerelateerd account heb, kan ik nu ook mijn progressie goed bekijken van toen en nu. Toen ik veel positieve reacties kreeg motiveerde me dat alleen nog maar meer om hiermee verder te gaan en anderen ook op die manier te inspireren.’

Hoe vaak post je per week/maand op Instagram?

‘Ik post ongeveer om de dag. Dat komt neer op 3 à 4 posts per week. Consistentie is enorm belangrijk als je wilt groeien op Instagram, maar dat mag de kwaliteit van de content niet in de weg staan.’

Hoe vaak heb je gemiddeld per maand een (betaalde) samenwerking?

‘Momenteel heb ik 6 vaste samenwerkingen lopen. Dit gaat van kleding sponsoren tot accessoires en supplementen sponsoren. Daarnaast heb ik redelijk veel aanvragen voor story promoties. Ik heb wel eens 100 euro gekregen voor een story post van 24 uur. Hier ga ik momenteel niet meer op in, omdat ik hier de focus nog niet op wil leggen. Ook realiseerde ik mij dat veel volgers hier helemaal niet op zitten te wachten.’  

Influencer interview Lars Elsjan 2

Inmiddels heb je al bijna 10 duizend volgers op Instagram. Hoe is dit zo gekomen?

Ik ben hier mee begonnen rondom mijn stage periode bij Gorilla Wear. Tijdens deze stage had ik veel contact met bekende atleten en was ik 24/7 bezig met Fitness.

Aanvankelijk begon ik mijn eigen “journey” vast te leggen voor de progressie en had hier veel plezier in. Ik kwam erachter dat dit ook in de smaak viel bij anderen en dit motiveerde mij natuurlijk extra. Ik mocht mee naar fitness beurzen zoals FIBO met Team Gorilla Wear, waar ik bijna 1.000 volgers aan overhield. Ook kreeg ik vaak shoutouts van de atleten en Gorilla Wear die zelf honderdduizenden volgers hebben.’

Hoe zorg jij voor groei op jouw Instagram account?

‘De research en het gebruik van hashtags is voor mij essentieel om de juiste doelgroep aan te spreken. Daarnaast moet je doelgroep meteen kunnen zien wanneer ze op je pagina terechtkomen waar je je op focust met je content. Deze content moet ook aantrekkelijk zijn. Daar speelt je bio en feed een hele grote rol in. Houd dit daarom overzichtelijk. Een tip is dan ook dat je veelal dezelfde filters of manier van bewerken van foto’s hanteert om een soort van geheel te creëren. Wanneer je de tijd erin steekt en een band gaat opbouwen met je volgers in de vorm van engagement oproepen in stories/posts dan heeft dit ook een positieve invloed.’

Naast je Instagram account ben je nu ook je eigen business gestart. Wat ga je precies doen?

‘Dit was eigenlijk iets dat ik al voor een hele lange tijd wilde doen. Tijdens mijn stage bij Gorilla Wear heb ik het proces mogen ervaren in het hebben van een eigen onderneming. Denk aan het ontwerpen, de marketing en de sales. Dit gecombineerd met mijn opleiding en mijn passie voor de fitness industrie was dit een perfecte match. 

Toen ik studeerde en woonde in Spanje heb ik hier veel tijd aan besteed en plannen uitgewerkt. Nu ik weer terug ben in Nederland was dit voor mij het ideale moment om er echt werk van te gaan maken. De onderneming heet Prestify en dit is een fitness brand gericht op de verkoop van kleding en lifestyle producten.’

Waarom heb je ervoor gekozen om mensen een kijkje in jouw leven te geven?

‘Voor mij is het niet echt een keuze geweest. Je kunt de ambitie hebben, maar naar mijn mening moet je hier niet mee beginnen als je puur en alleen de focus hebt op meer bekendheid en geld verdienen met samenwerkingen. Wanneer jij plezier hebt aan het bijhouden van je eigen Instagram pagina en de nodige tijd erin steekt omdat je dit leuk vind om te doen, dan straal je dit ook uit naar de buitenwereld.

Je moet op zoek gaan naar de meerwaarde die jij kunt bieden. Voor mij is dat het inspireren van anderen en dat zorgt voor veelal positieve feedback en een groter bereik.’ 

Hoe bepaal jij wat je online deelt en wat niet?

‘Dat is voor mij ook een beetje zo gegroeid. Mijn passie ligt bij fitness en reizen en dat is ook wat ik vooral uitstraal doormiddel van mijn posts. Vorig jaar ben ik 5 keer op vakantie gegaan en heb ik een half jaar in Spanje gewoond. Dit draagt natuurlijk ook bij aan de content en ik snap dat niet iedereen zo’n positie heeft. Het moraal van het verhaal is dat wanneer jij iets doet waar je plezier in hebt dan zal jouw doelgroep dit ook opmerken. Ik houd natuurlijk een aantal dingen privé, maar ik weet waar mijn volgers mijn pagina voor bezoeken, dus fixeer ik mij grotendeels ook alleen daarop.’

Je maakt daar dus een bewuste scheiding in?

‘Jazeker. Zoals ik hierboven aangaf houd ik zeker een scheiding tussen privé en wat ik deel online. Dit is niet moeilijk te hanteren, want waar mijn passie ligt is hetgeen dat het best wordt ontvangen op Instagram. Er is niet bepaald een reden voor dat ik mijn familie niet op mijn Instagram betrek, maar hier zitten mijn volgers gewoon niet op te wachten.’ 

influencer interview lars elsjan

Besteed jij veel tijd aan hoe jouw Instagram feed eruit ziet?

‘Er zijn verschillende zaken waar tijd in gaat zitten met betrekking tot mijn feed. Het is niet alleen het creëren van content doormiddel van shoots. Hierbij moet je ook denken aan het uitzoeken van de foto’s. Dit doe ik met de Preview app en ik zorg ervoor dat elke foto goed op elkaar is aangesloten en er een mooi geheel in komt. Daarnaast bewerk ik mijn foto’s in Lightroom en werk ik met verschillende thema’s die elk dezelfde filters hebben. Hierdoor krijg je meer overzicht en ziet een feed er aantrekkelijker uit.’

Hoe reageert jouw omgeving erop dat je online over het jouw levensstijl deelt?

Vooral mijn gezin en familie zien in dat ik echt mijn passie heb gevonden in fitness, reizen en ook social media. Wanneer ze dat zien kunnen ze het alleen nog maar toejuichen. Ik haal er vaak nog meer energie uit dan dat ik er insteek. In het begin zullen ouders altijd nog wat voorzichtig zijn en aftasten of bepaalde dingen wel verstandig zijn. Nu ik ook nog eens mijn eigen onderneming ben gestart in deze branche zijn mijn ouders trots en benieuwd wat dit allemaal nog meer gaat brengen.

Wat betreft mijn vrienden staat een groot deel achter me en kan ik gelukkig ook mijn passies delen met ze. Wanneer je like minded bent kun je elkaar echt verder helpen en elkaar pushen het uiterste eruit te halen. Ook zijn er wel eens feestjes of andere dingen die je moet opgeven voor deze levensstijl en een aantal vrienden zouden ook wel eens willen dat ik op bepaalde momenten een drankje meer drink, maar dat zijn keuzes die je zelf maakt en dat zouden zij ook moeten accepteren.’

Hoe vaak benaderd een merk je voor een samenwerking?

Als ik een indicatie zou moeten geven denk ik dat er zo’n 2x per week een bedrijf mijn DM in slide voor een samenwerking. Heel veel bedrijven kun je gelijk afschrijven, omdat ze geen rekening houden met jouw wensen of omdat ze simpelweg niet professioneel overkomen. Maar ook heb je natuurlijk bedrijven er tussen zitten die samen met jou op lange termijn veel voor elkaar kunnen betekenen. Een voorbeeld hiervan is het kleding bedrijf “Wrong Friends” waar ik nu al 1,5 jaar een hele toffe samenwerking mee heb lopen.’

Wanneer besluit jij een samenwerking aan te gaan met een merk?

‘De reden die voor mij het meest van belang is, is dat het bedrijf rekening houdt met beide partijen. Het moet voor beide partijen toegevoegde waarde bieden, dus naast dat ze zelf er iets uit kunnen halen, moeten ze ook een luisterend oor zijn voor wat ze voor jou kunnen betekenen. Vaak word ik benaderd via de mail en dan speelt gevoel ook een grote rol. Straight to the point is duidelijk, maar ik vind het fijn als ik ook eerst wat achtergrond informatie heb van het bedrijf met de missie/visie. Op die manier kan ik besluiten of het aansluit bij mijn doelgroep en of we er beiden wat aan hebben.’

Zijn er bepaalde samenwerkingen die je extra leuk vindt om te doen?

Een samenwerking die ik vanaf het begin al heb lopen is met Gorilla Wear. Ik ken het gehele team goed en we gaan dan ook wel eens samen naar beurzen/ evenementen. Om op deze manier een lange termijn relatie op te bouwen met een bedrijf vind ik persoonlijk veel mooier dan een eenmalige samenwerking. Daarnaast werk ik ook samen met Chibuntu. Wanneer het team waarmee je een samenwerking aangaat ook enthousiast is over sales die jij hebt gegenereert of laat blijken dat ze waardering hebben voor wat je doet, geeft dat mij ook een extra boost om door te gaan met de samenwerking.’

Zijn er ook bepaalde samenwerkingen die je nooit zou doen?

‘Ik ben een keertje een samenwerking aangegaan met een bedrijf dat kalk uit het kraanwater kan zuiveren. De communicatie en het contact verliep goed en op dat moment ging ik ervan uit dat dit wel eens aantrekkelijk kon zijn voor mijn volgers. Het bedrag dat ze mij hiervoor aanboden was ik ook totaal niet ontevreden mee haha. Bij nader inzien was dit natuurlijk een samenwerking die niet zoveel meerwaarde had voor mijn doelgroep en hier heb ik dan ook van geleerd. De prioriteit moet zijn dat het van betekenis kan zijn op de mensen die je wilt aanspreken.’

influencer lars elsjan interview 3

Ben je wel eens benaderd voor een samenwerking waar je niet aan mee wilde doen? Waarom wilde je dit niet doen?

Absoluut. Hierbij doel ik vooral op bepaalde tv programma’s, zoals onder andere Temptation Island. Een tijdje terug werkte ik bij een bureau dat opdrachten aanbood als host en model. Daardoor bouwde ik wat contacten op in dat wereldje en ben ik gevraagd om mee te doen. Ik heb hier voor bedankt. Ik snap zeer zeker dat ik dit deels zelf ook uitlok met de content die ik plaats op mijn Instagram pagina, maar ik ben ervan overtuigd dat je dichtbij jezelf moet blijven en ook “nee” moet kunnen zeggen.’

Heb jij nog een bepaald doel of een bepaalde visie met je Instagram account?

Ik heb altijd gezegd dat ik zoveel mogelijk mensen wil motiveren en inspireren om de beste versie uit zichzelf te halen. Ook onder het motto van mijn eigen onderneming “unleash your full potential” vind ik het belangrijk om elkaar te blijven helpen grenzen te verleggen om jezelf op alle mogelijke manieren te blijven ontwikkelen. Ik ben enorm blij dat ik de mogelijkheid heb om mijn passies na te jagen en nu de volgende stap heb genomen met het starten van mijn eigen onderneming. Nu zullen we zien waar dit mij gaat brengen.’

Welke accounts inspireren jou op Instagram en waarom?

‘Mike Thurston (@mikethurston) is iemand die mij nog altijd inspireert. De fitness levensstijl en het reizen spreken mij natuurlijk erg aan, maar ook de manier waarop hij dit weet te combineren. Wanneer je zoveel onderweg bent is het namelijk niet altijd even makkelijk om je shape te behouden.

Antonio Pozo (@antonio.pozo) is precies zo’n iemand. Zijn pagina heeft nog meer betrekking op het zien van de wereld. Ik heb veel respect en bewondering voor deze levensstijl. Het is hard werken, omdat je nauwelijks routine hebt en vaak uit je comfort zone zult moeten stappen. Verder spreekt zijn content mij ook erg aan.’

Heb jij nog een gouden tip voor merken die samen willen werken met influencers Instagram? Iets wat je mee wilt geven?

Een gouden tip dat het noodzakelijk is voor veel bedrijven om in acht te nemen is dat ze niet in eerste instantie moeten letten op het aantal volgers. Ik kan begrijpen dat het marketingbudget zo optimaal mogelijk moet worden ingezet en dus zoveel mogelijk mensen bereikt moeten worden. Maar een kleiner account met minder volgers kan net zo efficiënt/effectief zijn om mee samen te werken vanwege de doelgroep dan een groter account met veel meer volgers.’

Heb je ook nog een tip voor influencers?

Blijf vooral dichtbij jezelf. Wanneer jij content creëert waar je zelf achter staat en waar je trots op bent, zal dit ook overkomen op je volgers en bereik je hiermee op lange termijn het meest mee. Zet desnoods in je story een poll met de vraag wat jouw volgers graag willen zien en stem hier je content op af. Wanneer je dit doet en je hebt geduld, dan komen de volgers en samenwerkingen ongetwijfeld vanzelf.’

Volg Lars of bekijk zijn webshop via:

TIP VAN HIB

Meer influencers in de spotlight

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *