
Voor de rubriek ‘Influencer in de Spotlight’ vragen wij influencers om hun persoonlijke ervaringen te delen. Wat maakt een samenwerking met een merk waardevol? En hoe deel je een samenwerking met je volgers? Dit heeft als doel om meer openheid, transparantie en begrip te creëren omtrent samenwerkingen tussen influencers & merken.
Deze week: @Junoordzij (40.7 k volgers).
Kirsten (mede-oprichter HIB) leerde Judith in 2015 kennen tijdens een persevent voor een hardloopmerk. Judith zat toen in de periode van haar burn-out en stond op het punt haar leven om te gooien. Nu – een paar jaar later – is er weinig wat Judith niet doet. Lees hieronder haar verhaal:
Welkom in de spotlight Judith! Voor de mensen die je nog niet kennen: Wie ben je en wat doet je?
‘Oeh, haha lange of korte versie? 😉 Ik ben Judith, 32 jaar, en houd mij bezig met het verspreiden van de boodschap hoe belangrijk het is dat je zowel mentaal als fysiek goed voor jezelf zorgt.
Ik ben zelf advocaat geweest in Amsterdam op de Zuidas en kwam er toen, door een heftige burn-out, achter dat ik niet goed voor mijzelf had gezorgd. Ik deed iets wat niet bij mij paste en negeerde alle signalen van mijn lichaam en geest.
Inmiddels help ik anderen bewust te worden van wie ze zijn, wat ze willen en hoe ze hun eigen pad bewandelen.
Dat doe ik middels lezingen, workshops, cursussen en heel veel online content.’

Je hebt inmiddels zelfs een boek geschreven! Hoe kwam dit op je pad?
‘Yes klopt! ‘Ik was advocaat, nu ben ik mezelf‘. Zóó gaaf en echt een mijlpaal. Ik werd benaderd door een uitgeverij of ik eens wilde komen praten. Mijn verhaal en openheid sprak hen aan. Toen zijn we om de tafel gaan zitten. Het leek mij al een tijdje erg tof een boek te schrijven dus ik dacht: waarom niet?
In 2018 heb ik het boek geschreven en in mei 2019 is het uitgekomen. De reacties waren heel overweldigend, ontzettend lief en positief. Het is echt een boek om bewustwording te creëren over hoe het komt dat zoveel millennials kampen met de vraag “wie ben ik en wat wil ik?” en “hoe ga ik niet over mijn eigen grenzen? Waar liggen mijn grenzen eigenlijk?”
Er staan ook praktische tips en opdrachten in om mee aan de slag te gaan. Ik wil niet alleen mijn verhaal delen, ik wil anderen ook daadwerkelijk een eindje op weg helpen om ook te ontdekken wie ze zijn en wat ze willen.’
'Mijn social media pagina is er om mijn verhaal te delen en te laten zien wie ik ben en wat ik doe.'
Inmiddels heb je - naast een eigen boek - ook ruim 40 duizend volgers op Instagram. Hoe vaak word jij benaderd voor een samenwerking?
‘Oeh, ik denk zo’n 20x per maand. Best veel vind ik zelf!
Kleine merken doen het vaak zelf, grotere merken via een PR bureau. Of het via een PR bureau of via een merk zelf gaat maakt mij niet zoveel uit, maar ik vind een persoonlijke benadering wel heel belangrijk. Soms krijg je mailtjes met “Hee Judith, we hebben nu ECHT iets wat bij je past! Je mag nu mosselen komen eten bij XX”. Terwijl ik al jaren geen vlees & vis meer eet…
Dan denk ik echt: doe je research. Ik vind ’t heel belangrijk dat je een match hebt met het merk, het moet goed voelen en passen. Ik ben geen wandelend reclamebord, mijn social media pagina is er om mijn verhaal te delen en te laten zien wie ik ben en wat ik doe. Mijn social media pagina is er niet om voor andere merken als uithangbord te fungeren.’
Wanneer ga je een samenwerking aan met een merk?
‘Als het goed voelt, als ik vind dat het merk bij mij past en als de vergoeding ook passend is. Daar ben ik best eerlijk in, ik wil er goed voor betaald krijgen (als in: passend). Ik steek super veel energie, tijd en liefde in mijn Instagram kanaal, dat is van een bepaalde waarde. Maar, al betaalt een merk nog zo goed, mijn gevoel is het allerbelangrijkste. Als het niet goed voelt of niet bij mij past, dan doe ik het niet.’

Hoe ga jij om met het benoemen van een samenwerking op social media?
‘Als ik er voor betaald krijg meld ik het. Dan zet ik er altijd bij dat het een samenwerking is, ook in mn story’s. Ik ben ook ambassadeur van een paar merken (betaald) en dat vertel ik ook gewoon. Ik werk alleen samen met merken die ik bij mij vind passen, dus dan schaam ik mij ook niet voor een samenwerking ofzo. Dus gewoon vermelden :)’
Op welke samenwerking kijk je met een glimlach terug?
‘Oh zoveel! Maar ik vind mijn huidige samenwerkingen met Fitbit, MyProteinNL en Allianz heel fijn.’

Hoe reageren jouw volgers als je een samenwerking hebt met een merk of bedrijf?
‘Meestal heel normaal en positief. Ze snappen het en zijn meestal zelfs heel blij met de tips die ik geef (producten oid). Sommige roepen “jammer dat je commercieel doet.” Maarja, dat zijn de haters. Die laat ik links liggen 😉 99% reageert gewoon normaal en positief.’
Heb je wel eens een samenwerking gehad waar je (achteraf) niet tevreden over was?
‘Absoluut. Sommige PR bureaus/merken laten last minute allemaal wijzigingen in de briefing weten, dat vind ik echt niet fijn want daar wil ik van te voren over nadenken. Of dat merken opeens precieze timing aangeven (woensdag om 10:00u moet je posten). Dat wil ik niet, ik wil een marge van een paar dagen zodat ik kan kijken welke dag het beste past (dat is echt het beste voor de post, al begrijpen sommige merken dat dan niet). En ik heb ook wel eens een samenwerking gedaan waarvan ik tijdens het maken van de content dacht: oké, dit past toch minder goed bij mij dan ik dacht. Dat kan gebeuren, daar leer ik weer van 🙂
Mijn volgers hebben dat ook wel door, mijn engagement ligt hoog dus ze merken dit soort dingen. Maar het had geen ernstige gevolgen ofzo, ze kunnen wel iets van me hebben ;)’
Heb je nog een ultieme tip die je graag wilt delen met merken en bureaus die samenwerken met influencers?
‘Wees bewust dat iemand veel volgers heeft gekregen omdat hij/zij tijd en energie in zijn pagina heeft gestoken. Dus geef de influencer de ruimte om op zijn/haar manier de content vorm te geven. En benader persoonlijk! Lees je in.’
Meer 'Influencer in de spotlight':

Zo haken influencers in op het coronavirus
Zo haken influencers in op het coronavirus In dit blog lichten wij een aantal trends uit die wij zien ontstaan onder influencers op social media door de komst van het coronavirus.

Interview met influencer Lars Elsjan
In dit interview deelt influencer Lars Elsjan zijn persoonlijke ervaringen als influencer omtrent samenwerkingen met merken en bedrijven.

Interview met influencer Debbie van @Moedertjeohhh
| Fotograaf: Ilona de Brabander Voor de rubriek ‘Influencer in de spotlight’ vragen wij influencers om hun persoonlijke ervaringen te delen. In een kort interview stellen wij vragen over onderwerpen die een influencer bezig houdt. Hoe zorg je voor balans op social media? Wat maakt een samenwerking met een merk waardevol? Dit heeft als doel om meer

Interview met influencer Bas Wiegel
Voor ‘Influencer in de Spotlight’ vragen wij influencers om hun persoonlijke ervaringen te delen. Wat maakt een samenwerking met een merk waardevol? En hoe deel je een samenwerking met je volgers? Influencer in de spotlight heeft als doel om meer openheid, transparantie en begrip te bieden over samenwerkingen tussen influencers & merken. Wij zetten er letterlijk

Interview met influencer Marieke van @Whisperingbold
Voor de rubriek ‘Influencer in de Spotlight’ vragen wij influencers om hun persoonlijke ervaringen te delen. Wat maakt een samenwerking met een merk waardevol? En hoe deel je een samenwerking met je volgers? Dit heeft als doel om meer openheid, transparantie en begrip te creëren omtrent samenwerkingen tussen influencers & merken. Deze week: @Whisperingbold (13.500 volgers). Marieke valt

Interview met influencer @Jet_andmore
Voor de rubriek ‘Influencer in de Spotlight’ vragen wij influencers om hun persoonlijke ervaringen te delen. Wat maakt een samenwerking met een merk waardevol? En hoe deel je een samenwerking met je volgers? Dit heeft als doel om meer openheid, transparantie en begrip te creëren omtrent samenwerkingen tussen influencers & merken. Deze week: @Jet_andmore (8.101 volgers). Jet valt in
Een gedachte over “Interview met influencer Judith Noordzij”