Zo haken influencers in op het coronavirus
In dit blog lichten wij een aantal trends uit die wij zien ontstaan onder influencers op social media door de komst van het coronavirus.

Trend 1: Influencers helpen ondernemers
In onze vorige blog over ondernemers en het corona virus, deelden wij het initiatief van Kaj Gorgels met #promootjeeigen.
Kaj was niet de enige influencer die zijn bereik belangeloos wilde inzetten voor ondernemers. Ook Marije plaatste direct een oproep op haar Instagram-account voor (kleine) ondernemers die getroffen werden door het coronavirus. Bedrijven en merken kunnen inmiddels naar meerdere influencers een DM (direct message) sturen via Instagram en zo kans maken om gratis uitgelicht te worden in de stories..


Trend 2: Verschuiving naar TikTok
Nu veel influencers thuiszitten en niet naar buiten kunnen, zien we dat de motivatie om een TikTok account aan te maken groter is geworden. We zijn benieuwd of dit straks terug te zien is in het aantal nieuwe aanmeldingen op dit platform.
Eerder schreven wij al een blog over wat TikTok nu precies is. Ook deelden wij onze tips over het samenwerken met influencers op TikTok.
Influencer Laura Brijde heeft recent een TikTok-account aangemaakt en wist daar in korte tijd een sterke achterban op te bouwen. De volgende video ging bijna direct viral na plaatsen:
@lauhola Gotta love the Malagueños 😌🌊 ##española ##málaga ##foryou ##comedy ##españa
♬ origineel geluid - lauhola
Trend 3: #Ikblijfthuis
In korte tijd is ook de hashtag #ikblijfthuis trending geworden. Niet alleen influencers, maar ook gebruikers van scoial media delen de hashtag massaal en laten hun volgers weten hoe zij de dagen door komen tijdens dit virus. De hashtag werd vooral populair toen de overheid met nieuwe maatregelen kwam en er nog veel mensen waren die zich hier niet aan hielden.
Scroll door de content onder deze hashtag en je bent weer voorzien van een aantal tips om deze dagen door te komen.

Trend 4: Apps om online af te spreken
Nu je met maximaal 3 mensen tegelijk mag zijn, is een avond borrelen of je verjaardag vieren geen optie meer. Gelukkig bestaan er talloze apps waardoor je toch virtueel samen kunt komen. Denk aan Houseparty, Zoom of Hangouts…
Influencer Sanne vat het even voor ons samen in een leuke video:
Dit bericht bekijken op InstagramEen bericht gedeeld door Sanne - Laviesanne.nl (@laviesanne) op
Trend 5: Challenges op social media
Er ontstaan ook verschillende challenges op social media.
Het account ‘tussenkunstenquarantaine’ is hier een goed voorbeeld van.

Het idee begon op 14 maart. Uit verveling ging Anneloes schilderijen namaken en dit werd al snel een populaire challenge die door veel mensen werd opgepakt. Binnen 2 weken had haar account maar liefst 99.6k volgers!
Dit bericht bekijken op InstagramEen bericht gedeeld door Tussen Kunst & Quarantaine (@tussenkunstenquarantaine) op