TikTok special

Samenwerken met influencers op TikTok

Samenwerken met influencers op TikTok? Ga aan de slag met één van de snelst groeiende social media kanalen. Hoe vind je influencers op TikTok en waar moet je rekening mee houden bij dit type samenwerking? Wij leggen het uit en delen een aantal handige tips. 

Samenwerken met influencers tiktok

Waarom samenwerken met influencers op TikTok?  

Eerder heb je kunnen lezen dat je TikTok prima als marketingtool kunt inzetten.   

In dit artikel leggen we uit hoe je kunt samenwerken met influencers en waar je ze kunt vinden op TikTok. 

Stap één is bepalen of TikTok bij jouw bedrijf past. Originele en out-of-the-box content is wat scoort op TikTok. De doelgroep is een stuk jonger dan op andere social media kanalen, namelijk tussen de 13-24 jaar oud.  

Door een samenwerking te starten met influencers op dit platform, kun je de online zichtbaarheid van jouw merk vergroten bij deze doelgroep.  

Type influencers

De huidige TikTok influencers in Nederland zijn voornamelijk accounts die bekend zijn geworden met het delen van dans- en lip-sync video’s. 

Je ziet nu een trend ontstaan dat er steeds meer tutorials en productvideo’s gedeeld worden. Er vindt dus een verschuiving plaats. Er lijkt steeds meer diverse content gedeeld te worden en ook de doelgroep verruimd. Dit maakt TikTok als platform steeds interessanter voor adverteerders, het is een platform in de gaten te houden.

Hoe vind ik influencers op TikTok?

Er zijn verschillende manieren om zelf influencers te vinden voor jouw merk op TikTok:

1. Discover page

Op de discover page (‘ontdekken pagina’) komen de meest populaire video’s en TikTok gebruikers voorbij. Dit zijn over het algemeen de grotere accounts.

Influencer vinden tiktok tool

2. Online tool: vind influencers op basis van keywordtool van Influencer Marketing HUB & Fanbytes

Sinds kort is er een (Amerikaanse) tool die je helpt bij het vinden van TikTok accounts op basis van zoekwoorden. Via de link kun je zoekwoorden intypen en TikTok influencers ontdekken.

3. Zoeken, zoeken, zoeken

Er zijn nog maar weinig bureaus die zich specialiseren in influencers op TikTok, dus je kunt alvast zelf aan de slag gaan. Bekijk video’s en probeer via hashtags die voor jouw merk relevant zijn op accounts terecht komen die mogelijk een match zijn.

Twee succesvolle samenwerkingen tussen influencers & merken op TikTok:

1. Zach King en Kindsnacks/Chipotle

  @Zachking, is video editor en bekend van zijn YouTube tutorials over Final Cut Pro. Hij gebruikt nu zijn editing skills voor toffe video’s op TikTok. Hij zit bij de top TikTok influencers en heeft veel samenwerkingen met merken. 

@zachking

Even art gets hungry sometimes. Check out the kindsnacks #KINDSimpleCrunchContest #ad

♬ original sound - zachking
@zachking

Was that a catch? We’re gonna need instant replay… chipotle delivers a touchdown #TikTokTimeout #ad

♬ Yummy - Justin Bieber

2. Lauren Godwin en spelletjesfabrikant Uno/ Olehenriksen skincare

@laurengodwin

How do you use #UNOirl ?😂🤓 can’t believe my dad fell for it!🧔🏻#ad

♬ original sound - laurengodwin
@laurengodwin

you’ve been washing your face wrong, SOS olehenriksen #takeitoffchallenge

♬ No Pressure - dirtcups

4 tips voor een succesvolle samenwerking met een influencers op TikTok

Tip 1: De match

Net zoals bij influencer marketing op andere platformen is het belangrijk dat je zorgt voor de juiste match met de influencer op TikTok. Door het snelle en interactieve karakter van TikTok, dien je er heel zeker van te zijn dat de influencer dezelfde kernwaarden als jouw bedrijf uitdraagt en het echt voldoende aansluit.   

Generatie Z heeft direct door wanneer je een influencer puur inzet om je marketingboodschap te promoten. Het moet duidelijk zijn dat de match oprecht is en de influencer aansluit bij je merk. 

Bekijk of influencers met wie je nu samenwerkt ook actief zijn op TikTok. Dit is een gemakkelijke manier om jezelf te introduceren op het platform.

Tip 2: Content die uitnodigt tot interactie

Creëer content die leuk is en uitnodigt tot interactie. Je kunt bijvoorbeeld een duet aangaan waarbij je andere mensen oproept jouw video na te doen of aan jouw video mee te doen. (Zoals in dit voorbeeld met influencer Keanu)

Tip 3: Like, reageer en deel

Bouw een band op met influencers op TikTok. Like, reageer en deel. Ga het gesprek aan en verdiep je in de content die zij creëren. Waarom is dit succesvol? Maak vervolgens zelf content die voor hen leuk is om op in te haken.

Tip 4: Hashtagchallenge/ take-over

Heb je een influencer gevonden? Laat een influencer jouw account overnemen voor een dag of creëer samen met de influencer een hashtagchallenge waar gebruikers van TikTok mee aan de slag kunnen.

Succes!

Lees ook:

>> Is TikTok het nieuwe Instagram?
>> Hoe kun je TikTok als bedrijf inzetten?

3 gedachten over “Samenwerken met influencers op TikTok

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *