Afgelopen maand deden 50 influencers mee aan onze mini enquete op Instagram. Via onze stories riepen wij hen op om een aantal keuzes te maken. In deze blog delen wij de 4 uitkomsten die we graag met je delen.
Hoe belangrijk is het volgersaantal voor deze 50 influencers?

Uit onze poll komt een redelijk gelijke verdeling naar voren. Wij begrijpen heel goed dat volgersaantal heel belangrijk is voor een deel van de influencers. Het aantal volgers geeft toch een bepaalde ‘status’. Echter is er veel veranderd in de afgelopen jaren. Waar eerst het aantal volgers gelijk stond aan een bepaald bereik, werkt het niet langer meer op deze manier. Een influencer met 15k volgers, kan toch slechts 400 volgers bereiken met de content die zij deelt. Daarom raden wij influencers (en merken) aan om zich niet blind te staren op volgersaantal, maar te kijken naar het bereik, de weergave & interactie met de content die gedeeld wordt. Wanneer deze verhoudingen goed zijn, is een influencers waardevol voor een merk.
Hebben de influencers betaalde samenwerkingen op Instagram?
Ook hier waren de meningen verdeeld. Ongeveer de helft heeft al een betaalde samenwerking gehad en de andere helft niet. Hoe zorgt een influencer dat zij meer betaalde samenwerkingen krijgt? Wij raden aan om het gesprek aan te gaan met merken en bureaus. Wanneer jij als influencer met je account meerwaarde biedt, zijn veel merken bereid daar een vergoeding tegenover te plaatsen. Niet ieder merk heeft een groot budget, maar wanneer je relevant bent en mooie content maakt kun je gerust om een vergoeding vragen. Wij zullen hier later nog meer tips over gaan delen.
>> Als eerste op de hoogte blijven wanneer wij hier iets over publiceren? Meld je aan als influencer bij HIB via de deze link.

Benaderen influencers zelf een merk voor een samenwerking?

Net zoals bij de voorgaande polls, blijft de verdeling redelijk gelijk. Wij horen regelmatig dat bedrijven rechtstreeks benaderd worden door influencers. In sommige gevallen gaan bedrijven hierop in, maar lang niet altijd. Wanneer een influencer of merk elkaar rechtstreeks benaderen, raden wij aan om goed de meerwaarde van de samenwerking te benoemen. Waar kun jij bij helpen en hoe wil je dat gaan doen? Wees zo concreet mogelijk. Liever niet rechtstreeks in contact met elkaar? Neem contact op met bureaus die hierbij helpen. Wanneer er dan een passende samenwerking of campagne voorbij komt, dan kom je eenvoudig in contact.
Hoe vaak werken influencers samen met een merk op instagram?
En opnieuw blijft de verdeling gelijk. Ongeveer de helft van de influencers geeft aan meer dan 1x per maand een samenwerking te hebben op Instagram. Wanneer influencers vaker gaan samenwerken op Instagram raden wij ze aan om kritisch te zijn. Past de samenwerking bij de influencer? Is de content die gedeeld wordt ook echt waardevol voor de volgers? Wanneer een influencer iedere week een ander product in hetzelfde segment of productcategorie promoot, gaat dit vaak ten koste van de betrouwbaarheid. Zoek hierin naar de juiste balans.

Lees ook:
- TikTok in 2023: handige tips en trics
- Hoe meet en analyseer je als bedrijf de prestaties en ROI op TikTok
- TikTok blijft groeien in 2023: waarom je als bedrijf nu moet starten met TikTok
- Affiliate Marketing voor Influencers: Hoe Verdien je Geld met Partnerprogramma’s
- Link-stickers succesvol inzetten via Instagram stories