Stap één is bepalen of TikTok bij jouw bedrijf past. Op TikTok mogen alle remmen los. Beperk je vooral niet tot degelijke en formele content. Originele en out-of-the-box content is wat scoort op TikTok.
Nu zijn we niet allemaal gezegend met goede dans skills, maar er zijn tal van andere opties om als bedrijf TikTok in te zetten. Het belangrijkst is: ga de interactie aan. Zowel met volgers als met influencers. Dit kan zorgen voor supersnelle groei én vertrouwen in jouw merk op het platform.
Je hebt op dit moment 3 opties om als bedrijf snel te groeien op TikTok:
- Adverteren
- Samenwerken met een influencer
- Hashtagchallenge
TikTok is een van de snelst groeiende social media kanalen en wint aan populariteit. Als bedrijf of merk heb je verschillende mogelijkheden om TikTok in te zetten. Zo kun je adverteren of samenwerken met influencers op dit platform.
Adverteren op TikTok

Inmiddels is het mogelijk om in Nederland via TikTok te adverteren.
Let wel op: er is nog weinig bekend over adverteren via dit platform. In tegenstelling tot Facebook & YouTube zijn er nog maar weinig bedrijven die adverteren op TikTok. Dit werkt natuurlijk ook in je voordeel: er is nog maar weinig concurrentie.

Je dient eerst een TikTok Ads account aan te maken. Op dit moment accepteert TikTok niet direct je account, maar volgt er eerst een check. Wanneer TikTok jouw aanmelding accepteert nemen zij contact met je op.
De doelgroep op TikTok is een stuk jonger dan op Facebook of Instagram. Maak daarom eerst de afweging of het zinvol is om te adverteren via dit plarform. Er is nog weinig bekend over het resultaat van TikTok campagnes.
Als je besluit te gaan adverteren op TikTok, denk dan aan het volgende:
Zorg dat de ad past in de TikTok feed.
De gebruikers willen leuke en creatieve content zien in de app. Pas op met het delen van een gelikte commercial, want dit wekt eerder irritatie op dan goodwill. Op dit moment is TikTok geen platform voor ‘het perfecte plaatje’.
Werk bijvoorbeeld samen met influencers en betrek hen bij het maken van een advertorial of speel met de advertentie in op trending hashtags of een challenge. Dit zorgt ervoor dat de advertentie relevant is in de tijdlijn van de gebruikers.
Samenwerken met influencers op TikTok
Een tweede optie is om de samenwerking aan te gaan met influencers. Op deze manier kun je zorgen voor snelle groei en vertrouwen in jouw merk op dit platform.
Verdiep je daarom eerst goed in dit platform en bekijk welke content succesvol is. Lees hier meer over het starten van samenwerkingen met influencers op TikTok.
Bedrijven op TikTok
Er zijn al een aantal succesvolle business accounts op TikTok.
Laat je inspireren:
Efteling:
@efteling Bij wie staat een ritje #Droomvlucht op de #wishlist ? 🧚🏻♀️🌸🦄 #efteling #magic #thisisreal
♬ origineel geluid - efteling
@efteling Wie verslaat Fakir in deze Yoga challenge? 🧘♂️#yogachallenge #yoga #efteling #fakir
♬ origineel geluid - efteling
Ajax:
Ook Ajax heeft TikTok goed begrepen. Met korte video’s delen ze grappige content en weten ze ‘te scoren’ op dit platform.
@afcajax Who’s your Valentine? 🥰 #ajax #valentine #foryou
♬ Can We Kiss Forever? - Kina
@afcajax POV: you’re an Ajax player, but have a music job on the side. 🎙 #ajax #foryou
♬ Valentino - 24KGoldn
My Jewellery:
@my_jewellery Klaar voor de leukste adventskalender van het jaar? ✨✨✨ #myjewellery #partyseason #christmas
♬ All I Want For Christmas Is You - Mariah Carey
@my_jewellery #tiktokpoll benieuwd naar jouw favoriete kleur!! De splínternieuwe flared broeken voor de lente staan nu online! 💗 my-jewellery.com!! ✨
♬ Way Back Home - Shaun
Meer leren over TikTok?
Benieuwd naar de mogelijkheden voor een influencer campagne op TikTok voor jouw bedrijf? Neem dan contact op.
2 gedachten over “Hoe kun je TikTok als bedrijf inzetten? ”