
Voor ‘Influencer in de Spotlight’ vragen wij influencers om hun persoonlijke ervaringen te delen. Wat maakt een samenwerking met een merk waardevol? En hoe deel je een samenwerking met je volgers? Influencer in de spotlight heeft als doel om meer openheid, transparantie en begrip te bieden over samenwerkingen tussen influencers & merken. Wij zetten er letterlijk een spotlight op!
Deze week: @Bas_Wiegel (917 volgers).
Bas valt in het segment nano-influencers (500 tot 5.000 volgers) en deelt zijn passie voor de wielersport op zijn Instagram account.
Bas heeft zojuist zijn allereerste samenwerking als nano-influencer gehad. We stellen hem wat vragen.
Welkom in de spotlight Bas! Als eerste: Wie ben je en wat doe je? 😉
‘Ik ben Bas Wiegel, 38 jaar en woonachtig in Amsterdam. Ik heb jaren in verschillende keukens gewerkt en ben sinds dit jaar werkzaam als chef productontwikkelaar in de voedingsindustrie (maaltijden voor bijv. supermarkten, componenten voor horeca, vliegtuigmaaltijden etc.).
Ik ben in 2014 begonnen met Instagram voor mijn werk. Ik deelde voornamelijk foto’s van eten, gerechten en speciale ingrediënten die wij gebruikte. In 2016 heb ik een privé-account aangemaakt, omdat ik er meer mee wilde doen. Ik ging in die periode steeds meer fietsen en ik wilde dat delen. In het begin postte ik niet al te vaak, maar gedurende de tijd ging ik meer posten. Ik kreeg namelijk steeds meer reacties en die reacties moedigden mij aan om door te gaan met delen.’
Wat vind jij het allerleukste aan het delen van foto's op je Instagram account?
‘Het is leuk wanneer mensen jouw foto’s waarderen. Ik laat graag zien wat ik beleef als ik op de fiets zit. Denk aan foto’s van de omgeving, leuke plaatsen, mooie klimmetjes die ik gedaan heb… maar natuurlijk ook foto’s van mijzelf op de fiets en – niet te vergeten- mijn fiets en de spullen die ik daarbij gebruik (en blij mee ben). Ik probeer altijd eenzelfde soort uitstraling aan de foto te geven zodat de hele verhaallijn op mijn account op elkaar aansluit.
Een waardering op mijn foto en verhaal motiveert mij om door te gaan en dat vind ik het leukste aan Instagram. Ik heb nu een redelijk aantal volgers die mij standaard volgen en regelmatig reageren op mijn berichten. Mijn volgers-aantal groeit gestaag, dit wil zeggen: iedere dag 1 of meer volgers erbij. Misschien niet heel veel als ik het vergelijk met andere accounts, maar de groei is er en als dit zo blijft ben ik blij!’
Krijg je via social media wel eens vragen?
Wat voor vragen zijn dit?
Jij hebt je eerste samenwerking volbracht, hoe heb je dit ervaren?
‘Ik heb inderdaad net mijn eerste samenwerking volbracht, wat ik erg leuk en ook wel een eer vond. Het was even omschakelen van wat ik normaal doe, maar leuk om te doen! Deze samenwerking was lokaal én ik vind het een geweldig evenement. Ik heb al meerdere keren meegedaan aan dit evenement (alleen dan zonder samenwerking), vandaar dat het ook heel natuurlijk en goed voelde om hiermee samen te werken!I
Ik merk dat het wordt opgepikt door je volgers als je met een bedrijf samenwerkt. Het benoemen van de samenwerking ging in een vooruit opgestelde planning, niets gedwongen. Het was een grove planning met in grote lijnen een week omschrijving. Het voelde heel natuurlijk om het op deze manier te doen. Ook liet ik bepaalde hashtags vaker terug komen in mijn post en story.
Ik vind dat je een samenwerking moet benoemen wanneer je een merk support of er iets voor krijgt (vergoeding in natura of inschrijfgeld, geld etc). Ik vind het niet meer dan normaal dat wanneer je iets krijgt, jij er ook iets voor terug doet. Als het dan ook nog iets is wat aansluit bij mijn passie, dan is het helemaal geen probleem!’
Zou je vaker willen samenwerken met een merk?
Heb je nog een ultieme tip die je wilt meegeven aan merken of bureaus die samenwerken met influencers?
Ik weet niet of dit aan mij is 🙂 Zou alleen willen zeggen: Keep it real en geef iedereen een kans.
Misschien vind je deze blogs ook interessant:

TikTok in 2023: handige tips en trics
TikTok is een populaire social media-app waar bedrijven en gebruikers hun creativiteit kunnen laten zien door middel van korte video’s. Als je gebruik wilt maken van TikTok voor jouw bedrijf of persoonlijke merk, zijn er een aantal handige tips en trucs die je kunt toepassen in 2023 om jouw content te optimaliseren. Gebruik relevante hashtags:

Hoe meet en analyseer je als bedrijf de prestaties en ROI op TikTok
Ontdek hoe je als bedrijf de prestaties en ROI op TikTok kunt meten en analyseren met deze stap-voor-stap gids. Leer hoe je doelen opstelt, prestaties meet, ROI berekent en gegevens analyseert om zo maximaal rendement te behalen voor je bedrijf.”

TikTok blijft groeien in 2023: waarom je als bedrijf nu moet starten met TikTok
Ontdek de voordelen van het gebruiken van TikTok voor jouw bedrijf in 2023. Van het bereiken van een groter publiek tot het creëren van virale inhoud, leer waarom nu het juiste moment is om te starten met deze populaire social media app