Influencer in de spotlight

Interview met influencer Bas Wiegel

Voor ‘Influencer in de Spotlight’ vragen wij influencers om hun persoonlijke ervaringen te delen. Wat maakt een samenwerking met een merk waardevol? En hoe deel je een samenwerking met je volgers? Influencer in de spotlight heeft als doel om meer openheid, transparantie en begrip te bieden over samenwerkingen tussen influencers & merken. Wij zetten er letterlijk een spotlight op! 

Deze week: @Bas_Wiegel (917 volgers). 

Bas valt in het segment nano-influencers (500 tot 5.000 volgers) en deelt zijn passie voor de wielersport op zijn Instagram account. 

Bas heeft zojuist zijn allereerste samenwerking als nano-influencer gehad. We stellen hem wat vragen. 

Welkom in de spotlight Bas! Als eerste: Wie ben je en wat doe je? 😉

‘Ik ben Bas Wiegel, 38 jaar en woonachtig in Amsterdam. Ik heb jaren in verschillende keukens gewerkt en ben sinds dit jaar werkzaam als chef productontwikkelaar in de voedingsindustrie (maaltijden voor bijv. supermarkten, componenten voor horeca, vliegtuigmaaltijden etc.). 

Ik ben in 2014 begonnen met Instagram voor mijn werk. Ik deelde voornamelijk foto’s van eten, gerechten en speciale ingrediënten die wij gebruikte. In 2016 heb ik een privé-account aangemaakt, omdat ik er meer mee wilde doen. Ik ging in die periode steeds meer fietsen en ik wilde dat delen. In het begin postte ik niet al te vaak, maar gedurende de tijd ging ik meer posten. Ik kreeg namelijk steeds meer reacties en die reacties moedigden mij aan om door te gaan met delen.’

 

Wat vind jij het allerleukste aan het delen van foto's op je Instagram account?

‘Het is leuk wanneer mensen jouw foto’s waarderen. Ik laat graag zien wat ik beleef als ik op de fiets zit. Denk aan foto’s van de omgeving, leuke plaatsen, mooie klimmetjes die ik gedaan heb… maar natuurlijk ook foto’s van mijzelf op de fiets en – niet te vergeten- mijn fiets en de spullen die ik daarbij gebruik (en blij mee ben). Ik probeer altijd eenzelfde soort uitstraling aan de foto te geven zodat de hele verhaallijn op mijn account op elkaar aansluit.

Een waardering op mijn foto en verhaal motiveert mij om door te gaan en dat vind ik het leukste aan Instagram. Ik heb nu een redelijk aantal volgers die mij standaard volgen en regelmatig reageren op mijn berichten. Mijn volgers-aantal groeit gestaag, dit wil zeggen: iedere dag 1 of meer volgers erbij. Misschien niet heel veel als ik het vergelijk met andere accounts, maar de groei is er en als dit zo blijft ben ik blij!’

Krijg je via social media wel eens vragen?

‘Jazeker, in een privé bericht of een vraag onder een post. Het zijn verschillende vragen en ik beantwoord ze eigenlijk ook altijd.’

Wat voor vragen zijn dit?

‘Nou… denk aan:
 
– Hoe ik mijn trainingen voor The Ride heb gedaan.
– Waarom ik een trainer had om bepaalde trainingsdoelen te halen.
– Complimenten betreffende mijn profiel.
– Als ik bijvoorbeeld een grote ronde heb gereden, dat mensen mij daar respect voor geven en op reageren.
– Een vraag hoe ik mijn fietscomputer ervaar en wat ik de plus en min punten hiervan vind, die gene heeft vervolgens dezelfde aangeschaft zag ik laatst 🙂
– Wanneer je deelt dat je met een evenement mee gaat rijden, dan reageren mensen dat zij die ook gaan rijden en of je dan eventueel samen kunt rijden of aansluit in een groep.
-Ik had ooit eens een probleem met mijn navigatie, dit had ik vervolgens in mijn story gedeeld. Iemand reageerde hierop dat hij precies hetzelfde had. Ondertussen had ik daar al een oplossing voor gevonden op internet, dit met hem gedeeld en hem zo geholpen. 2 blije fietsers dus 🙂
– Vaste mensen die altijd even een reactie geven op een verhaal die ik post.
– Een vraag over mijn instellingen op Zwift. Ik kon mijn intervallen namelijk volluit doen met Zwift en zij niet. Toen heb ik haar geholpen met hoe zij dit ook kon instellen. 
 
Dus zoals je ziet van alles wat. De meeste vragen gaan toch wel over hoe ik dingen aanpak en wat mijn doelen zijn, waarom ik welk product gebruik en of ik er tevreden over ben, reacties op rondes die ik heb gereden, mensen die je willen ontmoeten en een keer met je willen fietsen. Leuk om zo met mensen in contact te komen!’ 
 

Jij hebt je eerste samenwerking volbracht, hoe heb je dit ervaren?

‘Ik heb inderdaad net mijn eerste samenwerking volbracht, wat ik erg leuk en ook wel een eer vond. Het was even omschakelen van wat ik normaal doe, maar leuk om te doen! Deze samenwerking was lokaal én ik vind het een geweldig evenement. Ik heb al meerdere keren meegedaan aan dit evenement (alleen dan zonder samenwerking), vandaar dat het ook heel natuurlijk en goed voelde om hiermee samen te werken!I

Ik merk dat het wordt opgepikt door je volgers als je met een bedrijf samenwerkt. Het benoemen van de samenwerking ging in een vooruit opgestelde planning, niets gedwongen. Het was een grove planning met in grote lijnen een week omschrijving. Het voelde heel natuurlijk om het op deze manier te doen. Ook liet ik bepaalde hashtags vaker terug komen in mijn post en story. 

Ik vind dat je een samenwerking moet benoemen wanneer je een merk support of er iets voor krijgt (vergoeding in natura of inschrijfgeld, geld etc). Ik vind het niet meer dan normaal dat wanneer je iets krijgt, jij er ook iets voor terug doet. Als het dan ook nog iets is wat aansluit bij mijn passie, dan is het helemaal geen probleem!’

Zou je vaker willen samenwerken met een merk?

‘Ja zeker, dat lijkt mij heel erg leuk. Ik ervoer dit nu als een leuke samenwerking met een merk. Het is een waardering voor wat ik doe.
 
Ik vind het wel belangrijk dat ik het merk/ of bedrijf ook leuk vind en er een klik/ gevoel bij heb. Waarom iets doen waar je niet achter staat… alleen maar leuke dingen doen in het leven, toch? 😉 
 
Bij een samenwerking verwacht ik dat het merk/ bedrijf mij stimuleert om leuken dingen te doen, en tegemoet komt voor de diensten op wat voor manier dan ook. Tegelijk moet je niet teveel willen, bescheiden blijven is een goede eigenschap denk ik.’

Heb je nog een ultieme tip die je wilt meegeven aan merken of bureaus die samenwerken met influencers?

Ik weet niet of dit aan mij is 🙂 Zou alleen willen zeggen: Keep it real en geef iedereen een kans.

Misschien vind je deze blogs ook interessant:

Online cursus influencer marketing

Online cursus influencer marketing

Online cursus influencers marketing. Starten met influencer marketing? In deze online cursus leren we je aan de hand van 8 modules zelf een succesvolle campagne met influencers te starten.

Read More »

Affiliate marketing voor influencers en bloggers

Voor bloggers en influencers met een relevant bereik kan affiliate marketing een handig verdienmodel zijn. We zien dat een grote groep hier nog niet bekend mee is of hier geen gebruik van maakt. Daarom vertellen we in dit blog meer over de mogelijkheden van affiliate marketing voor jouw blog of Instagram account.   Wat is

Read More »
blog zo haken influencers in op coronavirus

Zo haken influencers in op het coronavirus

Zo haken influencers in op het coronavirus Ook influencers worden geraakt door het coronavirus. Events die niet door kunnen gaan en samenwerkingen die worden uitgesteld. In dit blog lichten wij daarom een aantal trends uit die wij zien ontstaan onder influencers op social media door de komst van het coronavirus.  

Read More »

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *