
Voor de rubriek ‘Influencer in de Spotlight’ vragen wij influencers om hun persoonlijke ervaringen te delen. Wat maakt een samenwerking met een merk waardevol? En hoe deel je een samenwerking met je volgers? Dit heeft als doel om meer openheid, transparantie en begrip te creëren omtrent samenwerkingen tussen influencers & merken.
Deze week: @Whisperingbold (13.500 volgers).
Marieke valt in het segment micro-influencer (5.000 tot 50.000 volgers)
en deelt haar passie voor interieur op haar Instagram account.
Welkom in de spotlight Marieke! Als eerste: wie ben je en wat doe je?
‘Mijn naam is Marieke en ik ben een jaar geleden met Instagram begonnen om plaatjes te delen van ons net gerenoveerde huis. Het is leuk om te zien dat anderen geïnspireerd worden door mijn ideeën, en er zelf een hoop uit halen. Ook krijg ik zelf inspiratie van feedback van anderen. Het is een uit de hand gelopen hobby, die nu toch wel echt een parttime baan is. Er gaat een hoop tijd in zitten, maar het is heerlijk om creatief bezig te zijn naast mijn baan als project management consultant in de gezondheidszorg.’
Hoe ga je om met samenwerkingen op social media?
‘Ik vind het belangrijk dat volgers weten wanneer een product gesponsord is en ik zal dit altijd duidelijk maken in mijn tekst. Daarom vind ik het minder belangrijk dat te benoemen in een hashtag omdat ik het idee hebt dat instagram dit meteen bestraft.’
Hoe vaak word jij benaderd voor een samenwerking?
‘Ik word zeker een paar keer per week benaderd voor een samenwerking en soms ga ik er ook zelf op uit als ik ideeën heb. Een samenwerking waarin ik de creatieve vrijheid heb, en niet te veel aan banden wordt gelegd, vind ik het prettigst. Uiteindelijk ben je uitgezocht op basis van je feed en je persoonlijkheid, dat gaat verloren zodra je niet meer jezelf in posten mag stoppen. En dan hebben uiteindelijk beide partijen er weinig aan. Ik ga alleen een samenwerking aan als het product mij aanspreekt en als de waarde van de samenwerking evenredig is aan het werk wat erin gestopt moet worden. Mensen realiseren zich vaak niet dat ‘influencen’ hard werken is, er veel tijd in zit, en wij ook gewoon onze boodschappen moeten doen. Ik ben dus kieskeurig en verwacht betaald te worden voor mijn tijd.’
Wanneer ga jij een samenwerking aan met een merk?
‘Ik doe mee met een samenwerking als het merk mij echt aanspreekt, het in mijn huis past, bij mij past en de condities van de samenwerking voor beide partijen aantrekkelijk zijn. Ik doe absoluut niet mee aan samenwerkingen die je afstraffen als je een bepaald bereik niet haalt – instagram is nou eenmaal onvoorspelbaar. Ik houd ook niet van samenwerkingen waarin te veel voorgekauwd wordt. Het is meer dan redelijk dat bepaalde elementen in een campagne voor komen, en dat te vragen van een influencer, maar het komt veel oprechter over als de influencer iets op eigen manier doet.’
Op welke samenwerking kijk je met een glimlach terug?
‘Ik heb net een hele leuke samenwerking met Wout in Huis achter de rug. Ik ben weg van die mooie stoere bomen en er mocht er een bij ons komen wonen in ruil voor een fotoshoot waar ik als stylist mocht fungeren. Dat vond ik heel leuk om te doen. Ook heb ik op het moment een hele fijne samenwerking met Verano voor raambekleding. Dit is iets wat ik echt nodig had, en dus zeer welkom was. Het fijne aan deze samenwerking is de oprecht leuke mensen met wie ik samenwerk, flexibiliteit wat betreft het kiezen van producten, het gezamenlijke overleg over wat het beste zal staan en werken, én een win-win situatie voor allebei.’
Heb je nog een ultieme tip die je wilt meegeven aan merken of bureaus die samenwerken met influencers?
‘Ik weet niet of het de ultieme tip is, maar zorg ervoor dat je influencers met respect benaderd, als een echte business partner die ook zo gecompenseerd moet worden. Niet als een goedkoop marketingkanaal waarbij men ‘maar blij moet zijn dat ze een product cadeau krijgen’. Helaas is dat vaak de mentaliteit. Ik hou ervan om meer content te leveren dan me gevraagd wordt, en met oprecht fijne samenwerkingen gooi ik er vaak wat ‘freebies’ in. Ook ‘simpele’ samenwerkingen, zonder ingewikkelde contracten met vele voorwaarden, waarin je de influencer vrijlaat, werken toch echt het beste.’
Jij hebt eerder samengewerkt met HIB, hoe heb jij onze samenwerking ervaren?
‘De communicatie verliep heel prettig en flexibel. Ik vond het daarnaast fijn dat ik persoonlijk benaderd ben en dat er echt tijd en aandacht gestoken is in het bekijken van mijn account. Extra pluspunten voor de heldere briefing en dat er zo actief met mij werd meegedacht. Zo fijn, een bureau dat het snapt en verder kijkt!.’
Meer lezen over de ervaringen van influencers omtrent samenwerkingen? Lees hier het interview met @Jet_andmore.