Voor influencers

Link-stickers succesvol inzetten via Instagram stories

Instagram vervangt de ‘swipe-up functie’ met een link-sticker. Wat voor invloed heeft dit op influencer campagnes en hoe zet je de link sticker op de juiste manier in? 

Alle Instagram gebruikers kunnen sinds afgelopen maand een een link in Instagram-stories plaatsen in de vorm van een zogeheten ‘link-sticker’.  Dit betekent dat je ook rechtstreeks kunt linken naar externe websites wanneer je minder dan 10K volgers hebt. De swipe-up functie vervalt en is niet meer beschikbaar.

Wat is een link-sticker?

De link-sticker is een feature binnen Instagram-stories waarmee je direct extern kunt linken. Je vindt de feature  bij de stickers wanneer je een story maakt binnen de Instagram-app. Je voegt een link toe en vervolgens wordt er een (verkorte) link van gemaakt en weergegeven in de story (zie afbeelding hieronder). Zorg er voor dat de app geüpdate is om de link sticker te kunnen vinden binnen de app.

Wanneer je op een link-sticker klikt krijg je een pop-up te zien met de externe link. Wanneer je op de visit link klinkt opent de pagina automatisch binnen de Instagram browser.

Waar vind ik de link-sticker?

#1 Open de Instagram app en klik rechtsboven op het + icoon.
Je ziet onderstaand scherm en klikt op ‘verhaal’.

#2 Je opent de stickeroptie bovenaan en zoekt naar ‘link’

#3 voeg URL toe
Wanneer je op de link klikt verschijnt onderstaand scherm. Je kunt hier de URL toevoegen van de betreffende pagina waar je naar toe wilt linken.

#4 Klik rechtsboven op ‘klaar’ en je ziet de (verkorte) URL in de story staan. Zie onderstaand voorbeeld van een linck-sticker in een Instagram story.

Waarom is het vervangen van de swipe-up functie met een link-sticker ‘big news’?

De grootste verandering is dat de link sticker voor alle Instagram gebruikers beschikbaar is. De swipe-up functie was alleen te gebruiken door accounts met 10K+ volgers. Had je minder dan 10K volgers? Dan had je geen mogelijkheid om direct extern te linken. De enige manier om te verwijzen naar een link was via de biografie.

Dit zorgt er voor dat het voor veel bedrijven en creators makkelijker wordt om extern te linken. Dit biedt enorm veel kansen en voordelen.

Waar plaats je de Iink-sticker?

Toen deze nieuwe feature net werd uitgerold zijn wij in onze campagnes direct gaan testen met het plaatsen van de link op diverse plekken in de story. Conclusie?

We zien veruit het beste resultaat wanneer de link-sticker in het midden onderaan geplaatst wordt (zoals ook te zien op bovenstaand voorbeeld van Hellofresh).

Toen de feature nét was uitgerold zagen we terugloop in het aantal kliks. Inmiddels is het grootste deel van de consumenten gewend aan de link-sticker en is het aantal kliks vergelijkbaar met de eerdere swipe-up functie. Desalniettemin adviseren wij om actief te verwijzen naar de link-sticker wanneer je deze in een story plaatst.

Hoe krijg je goede engagement op de link-sticker?

→ Plaats de link-sticker onderaan in het midden

→ Benoem specifiek dat mensen moeten klikken ‘Tap here’ of gebruik een pijl

→ Zorg dat de link opvalt en houd hier rekening mee bij het maken van templates voor stories, gebruik bijvoorbeeld een overlay

Wil je meer lezen over kliks en conversie binnen een  influencer campagne? In ons gratis e-book ‘Influencer marketing als salesbooster’ delen we onze 7 belangrijkste insights wanneer je influencer marketing inzet om meer sales te genereren.

Je kunt het e-book hier gratis downloaden. 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *