Influencer campagne en analyse

Hoe meet je een influencer campagne? 

Er is veel informatie te vinden over hoe je influencers vindt en hoe je een influencer campagne opstart voor jouw merk. Maar wanneer het aankomt op het meten van het effect van de campagne is er vaak nog onduidelijkheid.  

Vaak wordt gesteld dat alleen brand awareness en bereik gemeten kunnen worden. Hier kunnen wij ons niet helemaal in vinden. Je kunt ook een ROI (return on investment)-doelstelling hebben. Het is dan wel belangrijk om voorafgaand aan de campagne duidelijke KPI’s  (key performance indicators) te benoemen en goed inzichtelijk te maken welke statistieken en data je meet.

Maar hoé doe je dit dan precies?  

In dit artikel gaan we verder in op de vraag: hoe bepaal je de doelstellingen en hoe meet je een influencer campagne? Alvast een tipje van de sluier: voor het succes van de campagne is het bepalend dat je van te voren goed in kaart brengt wanneer de campagne voor jóu succesvol is.

foto_hoe_meet_je_een_influencer_marketing_campagne

Het belang van de juiste data analyseren

Statistieken en gegevens zijn belangrijk bij het meten van het succes van een influencer campagne maar niet alle statistieken zijn altijd even nuttig. Afhankelijk van het doel, of het nu gaat om naamsbekendheid, conversies of het creëren van brand awareness, zijn verschillende statistieken het meest relevant om het succes te meten.  

Zorg er daarom voor dat jouw campagnestrategie aansluit bij jouw belangrijkste doelen. Check vervolgens of alle rapportage statistieken correct zijn ingesteld zodat de campagne effectief gevolgd, gemeten en geanalyseerd wordt.  

Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Neem gerust contact op, wij helpen je graag op weg.  

Wanneer kies je voor een conversiegerichte campagne?

Het is belangrijk dat je voorafgaand aan de campagne een helder beeld hebt bij wat je wil bereiken. Als dit doel conversie is kun je het succes van de campagne meten aan de hand van de ROI (return on investment).  

In een aantal gevallen is dit een prima uitgangspunt, bijvoorbeeld wanneer:  

  • De aankoopdrempel laag is (prijsniveau) 
  • Het product herhaaldelijk en/of impulsief gekocht wordt (een aanbieding voor een pak pampers) 

Bedenk van te voren: is één contactmoment genoeg om consumenten te laten converteren of moeten consumenten jouw merk eerst leren kennen? Wees hier realistisch in.  

 Kun je bovenstaande punten met ‘ja’ beantwoorden en kies je voor een campagne gericht op conversie doe dan een ‘offer they can’t refuse’ en geef consumenten een reden om nu direct over te gaan tot een aankoop. 

  • Communiceer een exclusief aanbod dat niet elders verkrijgbaar is  
  • Tijd (deze aanbieding is slechts een week geldig) 
  • Schaarste (op = op, in beperkte oplage verkrijgbaar, dit aanbod geldt alleen voor de eerste 100 aanmeldingen)  

Breng de campagne helder in kaart

Bepaal hoelang de content online blijft staan. Hoe vaak wordt een kortingscode gecommuniceerd via de influencer? Zorg er voor dat de influencer de campagneperiode ook duidelijk communiceert richting zijn of haar volgers.  

Koppel een UTM-code aan de campagne zodat je precies kunt zien wie er vanuit de influencer heeft geconverteerd.  

Personaliseer kortingscodes

Hier kun je een stap verder in gaan door alle influencers met wie je samenwerkt een persoonlijke kortingscode te geven.  
Bijvoorbeeld: de naam van de influencer is Marieke. De kortingscode is 10%. Laat haar dan een code delen met (MARIEKE10).  Dit heeft twee belangrijke voordelen:  

  1. Een gepersonaliseerde code geeft volgers het gevoel dat de code niet elders (bulk) verkrijgbaar is  
  2. Je kunt eenvoudig zien welke influencer het beste resultaat heeft behaald  
hans-vivek-Ex8y5KfgBNI-unsplash

Influencer marketing als onderdeel van je online marketing strategie

Influencer marketing kan bijdragen aan jouw overall online marketing strategie maar is in de meeste gevallen niet het enige online kanaal dat je inzet. Stem de verschillende online marketingstrategieën goed op elkaar af. Weet je dat jouw merk bijvoorbeeld minimaal 5 contactmomenten nodig heeft voordat consument over gaat tot aankoop?  

Dan is het verzamelen van leads in dit geval realistischer als je een lead definieert als een nieuwsbriefinschrijving bijvoorbeeld. Vervolgens kun je n.a.v. deze inschrijving jouw eigen content (overige contactmomenten) gaan delen. In dit geval zal de focus voor een influencer campagne liggen op het verzamelen van leads van mensen die geïnteresseerd zijn in jouw merk. Het aanbod volgt later via jouw eigen content.  

Voorbeelden van doelstellingen voor een campagne met influencers

Bedenk daarom van te voren goed wat het doel is van jouw campagne. Hieronder een aantal voorbeelden van doelstellingen:  

  • Meer verkopen (conversies) binnen mijn online shop realiseren 
  • Een nieuw product introduceren bij een relevante doelgroep (engagement en bereik) 
  • Een specifieke #hashtag die X aantal keer wordt gedeeld via social media (online zichtbaarheid vergroten) 
  • Eigenschappen van mijn merk onder de aandacht brengen bij de juiste doelgroep (brand awareness)  
  • Meer inschrijvingen voor mijn nieuwsbrief (leads verzamelen) 
  • Meer volgers op social media 

Brand awareness meten tijdens je campagne

Wanneer brand awareness en naamsbekendheid het belangrijkste doel zijn van de campagne dan is het aantal impressies en engagement bepalend voor het succes. Het verkrijgen van deze statistieken verschilt per social media of digital channel type. Ze zijn namelijk privé (alleen zichtbaar voor de influencer). Geef daarom bij de start van een samenwerking duidelijk aan welke statistieken je wil ontvangen.  

Voorbeeld:
Data over het daadwerkelijke aantal impressies op Instagram is alleen beschikbaar als de influencer zijn profiel heeft ingesteld op een zakelijk/ creators account. In dit geval is het aantal impressies in elk bericht te zien en kun je hier screenshots van opvragen.  

rekentool voor engagement influencer campagne

Een handige rekentool om de engagement van jouw campagne inzichtelijk te maken

Engagement binnen influencermarketing meet het aantal likes, comments, shares en reactie dat de content krijgt. Aan de hand van een goede engagementrate kun je beter inschatten wat een post gaat opleveren. Het is relatief eenvouding om de engagement van een campagne te meten. De statistieken die je nodig hebt zijn openbaar. 

Je kunt engagement ook eenvoudig zelf berekenen: Likes en reacties / aantal volgers * 100.  

 Een rekenvoorbeeld:  

Influencer A heeft 10.000 volgers en ontvangt op een Instagrampost 2800 vind-ik-leuks en 150 reacties 

Influencer B heeft 15.000 volgers en heeft op een Instagrampost 1600 vind-ik-leuks ontvangen en 56 reacties 

Influencer A heeft een totaal bereik van 2950 (likes + reacties) dit deel je door het aantal volgers (10.000) * 100 = 29,5% 

Influencer B heeft een totaal bereik van 1656 (likes + reacties) dit deel je door het aantal volgers (15.000) * 100 = 11% 

Wat je hier ziet is dat de campagne het beter heeft gedaan bij influencer A, ondanks dat deze een lager volgersaantal heeft. Het aantal volgers hoeft dus niets te zeggen over het succes van een campagne.  

Je kunt de engagement via Hypeauditor ook gemakkelijk inzien (deze tool checkt ook op mogelijk nepvolgers). Let wel: dit is een overall meeting. Wil je de meest recente engagementrate weten dan adviseren wij om dit zelf te berekenen aan de hand van 6-9 recente posts. 

 

Samengevat is het belangrijk dat je bij de start van campagne inzichtelijk maakt wat jouw belangrijkste KPI’s zijn. Op basis daarvan kun je de doelstellingen bepalen en hier een goede campagne- en contentstrategie aan koppelen.   

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw merk?

4 gedachten over “Hoe meet je een influencer campagne? 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *