TikTok special

Is TikTok het nieuwe Instagram?

De app TikTok wint aan populariteit. Wat is TikTok voor app en wat kun je er als bedrijf of merk mee? En wordt TiktTok het nieuwe Instagram? 

TikTok_logo

Wat is TikTok?

TikTok is één van de snelst groeiende social media kanalen. Het is een app waarmee je korte video’s (max. 15-60 sec.) kunt maken waarop je danst, zingt of playbackt.  

Het is een gratis app die gemaakt is in China en vooral populair is onder tieners. Je kunt allerlei effecten en features toevoegen aan de filmpjes. Je kunt het filmpje eenvoudig delen via jouw eigen account maar ook op andere social media kanalen. De app heette voorheen Musical.ly en is in 2017 gefuseerd met TikTok 

Door de video-editor die in de app verwerkt zit kun je eenvoudig filmpjes bewerken met o.a. emoticons en GIF’jes maar je kunt ook effecten toevoegen zoals vertragingen, filters en crossfading. 

Wat is de doelgroep?

De app is vooral populair onder tieners. De minimale leeftijd is 13 jaar en ouder. Echter zie je dat ook kinderen onder deze leeftijd actief gebruik maken van TikTok. Het is namelijk moeilijk te controleren. Bij registratie vul je eenmalig een geboortedatum in. Meer dan de driekwart van de gebruikers is jonger dan 30 jaar.  
 
De app is beschikbaar in ruim 150 landen. In Europa en Noord-Amerika groeit de populariteit van de app snel. De app heeft wereldwijd 1,5 miljard downloads.

TikTok_nieuwe_Instagram_blog

Wat kun je allemaal op dit platform?

Alledaagse content  
Het grote verschil is – in vergelijking met social media zoals Facebook en Instagram- de meer ‘alledaagse content’ die voorbij komt. De video’s zijn vluchtig, leuk om naar te kijken en zien er niet te ‘gelikt’ uit. 

Je vindt er (nog) weinig professionele video’s die met grootse budgetten in elkaar zijn gezet. Onderschat daarentegen niet de moeite die wordt genomen voor de creatie van video’s op dit platform. Steeds meer TikTok gebruikers delen de ‘making off’ en laten zien hoeveel tijd en moeite er gepaard gaat met één goede TikTok video.   

Daarnaast zijn er natuurlijk ook uitzonderingen op de ongeschreven regel dat video’s er niet te ‘gelikt’ uitzien. Er zijn ook accounts die juist hun editing-skills tonen in het bewerken van TikTok video’s.  Er zijn ook steeds meer bedrijven op TikTok aanwezig. 

Content doorplaatsen op andere social media  
Een groot voordeel van TikTok is de mogelijkheid om heel eenvoudig video’s te delen op andere kanalen. Dit maakt TikTok bijvoorbeeld ook een geschikte app om video’s in te maken en editen voor Instagram Stories. 

Overeenkomsten tussen TikTok en Instagram  
TikTok heeft een aantal overeenkomsten met de story functies van Instagram. Zo kun je o.a. filters toevoegen en tekstboxjes laten verschijnen in de video. Wanneer een video uploadt komen er opties vrij om stickers te plakken of een poll toe te voegen.  

Waar het op Instagram de trent is om meerder hashtags te bruiken, gebruik je op TikTok per video gemiddeld 3 relevante hashtags. Ook vind je op TikTok geen lange captions onder video’s.  

De video’s worden net zoals bij Instagram, verticaal opgenomen en afgespeeld.

Hoe werkt TikTok?

Wanneer je de app opent, zie je twee soorten overzichten op je scherm. De ‘Voor jou’ pagina en de ‘Volgend’ pagina. 

for you page TikTok #fyp

Op de ‘Voor jou’ pagina ontdek je nieuwe video’s en op de ‘Volgend’ pagina komen video’s voorbij van de mensen die jij volgt.  

Wanneer je tijdens het kijken van een video op het schermt tikt pauzeert de video. Wil je naar de volgende video? Dan swipe je omhoog. 

Jouw eigen video op de ‘voor jou’ pagina op TIkTok  
De video’s die je te zien krijgt op de ‘Voor jou’ pagina zijn niet geselecteerd op het aantal volgers (populariteit) van het account, maar op hoe leuk en relevant de content is. Wanneer een video in dit overzicht terecht komt, krijgt het een enorme boost. Hoe kom je in dit overzicht? Doe mee aan een hashtagchallenge. Dit helpt om een video in dit overzicht te krijgen en kan de video ineens aan duizenden kijkers (en nieuwe volgers) helpen. Gebruik daarnaast de hashtags #foryoupage of #fyp.   

Ontdekken pagina  
Gebruik de ‘ontdekken’ pagina om trending hashtags te ontdekken. Gebruik alleen de hashtags die meerwaarde toevoegen aan de video. Door de juiste hashtags te gebruiken bereik je het juiste publiek op TikTok.  

Praktijkvoorbeeld Tiesto met hashtagchallenge

Op dit moment (februari 2020), is er de #bluewithoutyou hashtag.  
Opgezet door DJ Tiesto om zijn nummer ‘blue’ te promoten. Dit is een ‘gekochte’ hashtag die uitgelicht wordt op de discover (ontdek) pagina van TikTok. 

Wanneer je op de banner klikt kom je op een speciaal overzicht waarin de oproep staat om ‘iets blauw te maken’ en een video te delen met de hashtag.  

De campagne loopt op dit moment nog, maar je ziet nu al duidelijk resultaat op het account van Tiesto. Waar zijn vorige TikTok video’s gemiddeld tussen de 300-700x geliked werden, is zijn laatste video nu al 7.6 geliked. De hashtag is al 3,1 miljoen keer bekeken.

TikTok  en Privacy

Er zijn een aantal zaken op het gebied van privacy die spelen:  

Openbare profielen 
Recent aangemaakte profielen worden standaard op ‘openbaar’ geplaatst. Omdat de doelgroep veelal jonge tieners bevat zijn zij zich hier wellicht niet altijd bewust van. Op de app is het populair om filmpjes te delen met anderen. Vraag altijd eerst om toestemming voordat je de video online plaatst.  

De Chinese overheid  
De app komt uit China en zoals voor velen geen geheim, houdt de overheid daar altijd een vinger in de pap. De gegevens worden bijvoorbeeld niet versleuteld zodat de Chinese overheid er altijd bij kan. De app heet in China ‘Douyin’. Hetzelfde principe maar een andere server. Waarom? Omdat de overheid online activiteiten zeer streng controleert.  

Hoe zit dat met AVG?  
Een Duits onderzoeksbureau meldt dat TikTok de AVG-wet heeft overtreden. Zo tracken ze o.a. welke mobiele telefoon je gebruikt. Ze vragen geen toestemming aan de gebruikers voordat ze gegevens delen. Het onderzoek geeft aan dat er data wordt gedeeld met o.a. Facebook.

 

 

Lees ook:

>> Zo kun je TikTok als bedrijf inzetten 

>> Samenwerken met influencers op TikTok 

3 gedachten over “Is TikTok het nieuwe Instagram?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *