Blogs voor influencers

Waarom aanmelden als influencer bij een bureau of marktplaats?

Waarom zou jij je als influencer aanmelden bij een bureau of marktplaats? In deze blog leggen wij het uit en delen we ook een aantal tips hoe je als influencer sneller aan (betaalde) samenwerkingen komt.

Aanmelden als influencers bij bureau of marktplaats

Aanmelden als influencer, de voordelen

Ook op onze website kun jij je gemakkelijk aanmelden als influencer via ons online webformulier, je vult een aantal vragen in en nadat jij alle gegevens hebt verstuurd kom je in onze influencer database terecht. Maar waarom zou jij je aanmelden als influencer bij een bureau of marktplaats?

 Voordelen van aanmelden:

1. Je gegevens zijn bekend

Wanneer wij in onze database gaan zoeken naar een goede match voor een samenwerking zijn wij al bekend met jouw profiel, doelgroep en statistieken. We kunnen je gemakkelijk bereiken, dit scheelt tijd. We hebben de benodigde gegevens al, waardoor we sneller kunnen schakelen.

2. Matching gaat sneller

In het aanmeldformulier stellen wij een aantal vragen. Denk bijvoorbeeld aan: 

  • Hoeveel volgers heb je op social kanalen?  
  • Wat is je gemiddeld uniek bereik en totaal aantal weergave op een post?  
  • Over welke onderwerpen deel je content?  
  • Heb je een blog?  

Wanneer wij een samenwerking opzetten voor een merk, stellen wij altijd selectiecriteria op. Deze gaan van redelijk algemeen (nano– of micro-influencers/ met blog of zonder blog etc.) tot zeer specifiek (slaapproblemen/ gaat regelmatig naar een concert).

Doordat jij je hebt aangemeld, kunnen wij op voorhand al de algemene criteria bekijken. Zo kunnen wij je benaderen als je in de basis goed bij de samenwerking past en hoeven wij je niet teleur te stellen wanneer je niet voldoet aan bepaalde algemene criteria.   

3. Als eerste op de hoogte

Vooral bij samenwerkingen die minder intensief zijn of bijvoorbeeld eenmalig, kan het voorkomen dat wij een oproep per mail sturen aan onze database. In de mail lees je direct wat wij zoeken en zo ben je als eerste op de hoogte. Je kunt dan rechtstreeks reageren wanneer je interesse hebt in de samenwerking.

Waar kan ik mij aanmelden als influencer?

Je kunt je op verschillende plekken aanmelden als influencer voor samenwerkingen. Hieronder leggen wij uit hoe het werkt en wat de voordelen zijn. 

Je kunt je aanmelden bij een:  

Full-service bureau

Wij zijn een full-service bureau. Dit betekent dat wij in opdracht van merken een campagne met influencers starten. Zoals ons zijn er meer bureaus.

Wij nemen voor het merk alles uit handen en zetten de samenwerkingen met influencers op. Hierdoor zal je (in de meeste gevallen) bij ons contact hebben met iemand van HIB en niet met iemand van het merk zelf. Het voordeel is dat wij als bureau ook de belangen van jou als influencer behartigen. Zo werken wij altijd met een campagne- en contentstrategie en vragen wij je daarom nooit om 1-op-1 een marketingboodschap van een merk te plaatsen op je social kanalen.

Daarnaast denken wij met je mee hoe je de samenwerking ook leuk kunt maken voor je volgers en sturen wij gemakkelijk bij of helpen je op weg wanneer je even geen inspiratie hebt. Je kunt je vragen aan ons stellen en we gaan vertrouwelijk met je gegevens om. Wanneer een samenwerking goed bevalt van beide kanten is de kans groot dat we je later opnieuw aan een samenwerking kunnen helpen. 

Aanmelden als influencer bureau of marktplaats

Marktplaats voor influencers

Je kunt je ook aanmelden bij een marktplaats voor influencers. Dit zijn online plekken waar vraag & aanbod samen komen. In de meeste gevallen bieden de bureaus een web omgeving waar jij je voor kunt aanmelden als influencer. Merken plaatsen hier een oproep of opdracht op en jij kunt hier online op pitchen. Wanneer er een match is ga je rechtstreeks met het merk de samenwerking aan. Het platform staat hier verder buiten, zij begeleiden je verder niet en je hebt hier geen contactpersoon

Influencer management

Wanneer jouw social kanalen gaan groeien zal je misschien zelf vaker samenwerkingen opzoeken, maar ook steeds vaker benaderd worden door merken/bureaus voor samenwerkingen. Soms wordt deze vraag zo groot dat je het liever uitbesteedt. Hiervoor kun je je aanmelden bij een (influencer) management. Zij regelen dan al je samenwerkingen voor je en helpen je te onderhandelen of keuzes te maken. Soms kan een management je ook helpen aan nieuwe samenwerkingen, omdat hij of zij al contacten heeft die voor jou interessant kunnen zijn.  

Tips voor meer samenwerkingen

Het kan dus slim zijn om je op verschillende plekken aan te melden, omdat je op deze manier sneller in aanmerking komt voor een samenwerking. Desalniettemin geeft een inschrijving, pitch of management natuurlijk niet direct garantie op (meer) samenwerkingen. 

Daarom delen wij nog 3 tips hoe je de kans op een samenwerking vergroot:

1. Stuur een persoonlijk bericht, naast je aanmelding

Dit geldt voornamelijk voor bureaus waar je je kunt aanmelden. Wanneer je een formulier hebt ingevuld, kun je dit altijd even melden via een DM of e-mail aan het bureau. Laat even kort weten dat je je hebt aangemeld en maak van de gelegenheid gebruik om je USP’s (unique selling points) te delen. Leg geen verwachting in de mail (dus zeg geen dingen als: wanneer kan ik mijn eerste samenwerking verwachten?), maar schrijf het puur om even kort ‘gedag te zeggen’.  Zo zal je eerder top of mind zijn. Houdt het kort, professioneel en vriendelijk.

2. Zorg dat je een goede eerste indruk maakt

Wanneer jij je aanmeld of een pitch instuurt en je voldoet aan de criteria, dan zal er altijd eerst naar je website/social profiel gekeken worden. Zorg dus dat je een goede eerste indruk maakt. Straal eenheid uit (herkenbare stijl), zorg dat je accounts naar elkaar verwijzen en maak in je bio/over mij pagina duidelijk wie je bent waar je voor staat.  

3. Toon of bundel je huidige samenwerkingen

Wanneer iemand jouw social profiel bezoekt en jouw account verder niet kent, is het voor een merk heel handig als jij laat zien welke samenwerkingen je al hebt gedaan. Op Instagram kun je bijvoorbeeld je stories uitlichten met daarin samenwerkingen en op je blog kun je een aparte pagina inrichten met voorbeelden. Op deze manier laat jij zien wat je al gedaan hebt en hoe je dit hebt aangepakt. Zie het als een korte pitch. Dit kan je eerste indruk erg versterken en daarmee je kansen vergoten.  

matching

We hopen je met deze blog een beter idee te hebben gegeven
van de voordelen van het aanmelden bij een bureau of marktplaats.

Meer lezen over het vergroten van je kans op samenwerkingen? 
Lees dan ook deze blog.

Veel succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *