Voor bedrijven

Nepvolgers op Instagram; hoe zit dat en hoe herken je het?

Nepvolgers op instagram

Zo nu en dan popt het op in het nieuws: mensen die nepvolgers kopen op Instagram. Wordt dat echt gedaan? Ja, helaas wel. Maar waarom? Goede vraag. We gaan er in deze blog dieper op in en geven tips om nepvolgers eenvoudig te herkennen. 

fake followers _ nepvolgers instagram

Waarom kopen mensen nepvolgers op Instagram?

Het is een grimmig wereldje en iemand die nepvolgers heeft gekocht houdt zijn lippen natuurlijk stijf op elkaar. Het is ook vrij kansloos om te zeggen dat je online achterban voornamelijk bestaat uit geautomatiseerde ‘bots’ uit India en Afghanistan. Want het zijn vaak buitenlandse accounts. 

De kans is vrij groot dat iemand het doet om:  

  1. Een bepaald ‘aanzien’ te krijgen online 
  2. Weinig geduld heeft voor organische groei en wel als autoriteit gezien wil worden op een bepaald onderwerp
  3. Samenwerkingen aan te kunnen gaan met merken. Veel bedrijven werken doorgaans pas samen met influencers als zij een X aantal volgers hebben.  

 
In welke branches komt dit voor? Het is lastig om te generaliseren want het komt voor in ieder segment. Wat wél opvalt is dat je het vaker ziet bij: beauty, muziek/entertainment en fashion.  
 
Opvallend is dat niet alleen particulieren maar ook bedrijven (!) nepvolgers kopen. Niet alleen landelijk maar ook lokaal. 

Twee dingen die je kunt doen om snel een account met nepvolgers te herkennen

1. Scroll door de lijst met volgers

Zie hieronder een screenshot uit de lijst van volgers van iemand die volgers heeft gekocht. Deze ‘influencer’ heeft 20K volgers en doet regelmatig betaalde samenwerkingen met grote merken. Van persreizen naar Ibiza tot samenwerkingen met sieradenmerken.

Nepvolgers_instagram_voorbeeld

De accounts zonder profielfoto zijn de fake accounts. Als je verder scrolt door de lijst met volgers zie je voor meer dan 50% dit soort accounts voorbij komen. Klik je door naar de betreffende accounts (zonder profielfoto) dan kom je op de volgende profielen uit:  

Voorbeeld_nepvolger_instagram

En:

voorbeeld_nepvolger_instagram

Checklist herkennen van nepvolgers: 

  • Veel accounts zonder profielfoto in de lijst met volgers 
  • Accounts zonder berichten  
  • Het accounts volgt veel andere accounts 

 

Belangrijke note: vrijwel ieder account krijgt er wel eens zo’n soort volger bij. Als je dit een aantal keer ziet hoeft dit niet direct te betekenen dat iemand volgers heeft gekocht. Als de verhouding hoger wordt dan 20/80 in de lijst met volgers dan kun je er van uit gaan dat het gekochte volgers zijn. 

2. Hoog volgersaantal + lage engagementrate = alarmbel!

De engagement brengt de betrokkenheid op de gedeelde content in kaart. We schreven hier eerder al deze blog over.  

Stel iemand heeft 20K volgers maar krijgt gemiddeld per foto 150 likes en 3 reacties dan moet er een alarmbel gaan rinkelen. Zo’n ‘lage’ engagement bij dit aantal volgers is niet reëel. Zie je dit bij een aantal foto’s? Check dan ook zeker tip 1.  

Conclusie

Kort samengevat: check voorafgaand aan een samenwerking altijd het account en kijk daarbij goed hoe de interactie zich verhoudt het aantal volgers en check in de lijst met volgers op nepprofielen.  
 
Het is natuurlijk een inkoppertje maar een samenwerking met deze ‘influencers’ gaat jouw merk niet opleveren wat je er van verwacht. En het komt écht vaker voor dan je misschien denkt.  

Wil je meer weten over fakevolgers bekijk dan hier de spraakmakende documentaire ‘#followme’ van de VPRO.  

Benieuwd naar de mogelijkheden voor een influencercampagne jouw merk?

Een gedachte over “Nepvolgers op Instagram; hoe zit dat en hoe herken je het?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *